Veronika maluje

Jakmile začnete vypouštět slova do nekonečných vod internetu, zákonitě dojdete k poznání, že jenom texty nestačí. Kdo dokáže doprovodit svá moudra pěkným obrazovým materiálem, má z půlky vyhráno. Já se proto jednoho dne rozhodla, že se naučím vytvářet vlastní kreslené obrázky. Neměla jsem potuchy, co vše to obnáší.

Ve svých dětinsky naivních představách jsem si vybájila program, kde si vše poskládám dohromady z tisíců předkreslených dílků. Pokud podobná pomůcka existuje, mně zůstala utajena. Nic takového jsem nenašla.

Nevadí, vzpomněla jsem si na GIMP, bezplatný grafický program, který údajně používají i profesionálové. Nástroj profesionálů je vám však k ničemu, když nevěřícně zíráte na pojmy jako vrstvy, cesty nebo Beziérova křivka. Zhýčkaná prostředím Wordu jsem absolutně netušila, která bije. Vzmohla jsem se proto pouze na výtvory, které bych zvládla i v Malování a které by asi pozornost upoutaly, ale ne takovou, po jaké jsem toužila.

Nevalně vypadající obrázek nakreslený v GIMPu

Nástroj profesionálů sám o sobě zázraky nevytvoří.

Na GIMP jsem ale nakonec nezanevřela. Na složitější ořezy a úpravy fotek je myslím skvělý, ale je potřeba se trochu sžít s jeho prostředím, které pro obyčejné smrtelníky není úplně intuitivní. Naštěstí je tu internet, kde najdete podrobnou 700stránkovou příručku (k trochu starší verzi) nebo různé návody.

Na řadu přišel další bezplatný program, tentokrát vektorový editor Inkscape. Rovnou jsem si našla návod a s radostí se pustila do práce. Jenže. Výsledek byl o chlup lepší, ale žádný zázrak to stejně nebyl.

Amatérsky vytvořený obrázek ve vektorovém editoru

Vektorový editor přinesl jen o trochu lepší výsledek.

Ano, bylo mi jasné, že mé technické dovednosti ještě potřebují vyšperkovat, ale také mi došla jedna důležitá věc. I když existuje celá řada grafických programů, základ sedí před počítačem. Sáhla jsem proto po papíru a po tužce, abych si ověřila, že to má vůbec smysl. A taky jsem ve skrytu duše doufala, že své nevalné výsledky prolomím tréninkem.

Jako milovnice knih jsem neodolala, objednala učebnici a několik dnů poslušně kreslila oči, hlavy i celé figury.

A opět jsem se něco nového naučila. Rukou kreslené obrázky se dají naskenovat a v grafickém programu převést na čáry, které pak můžete upravovat dál (opět v Inkscape). Pokud chcete působit chytře, říkáte, že převádíte bitmapu na vektory. To bylo asi moje nejkrásnější zjištění v celém procesu mé výtvarné tvorby.

Obrázek ženy ve dvou variantách

První pokusy se skenováním a počítačovou editací

Práce s převodem na křivky není otázkou jednoho kliknutí (nebo já to alespoň neumím) a moje výsledky nebyly stoprocentní, ale k vysněné postavičce jsem se nakonec dopracovala.

Obrázek těhotné ženy

První pokusy s převodem na křivky

S vypětím všech sil jsem jí dokonce i vybarvila vlasy, doplnila text a v určitých místech i upravila křivku. Pracujete při tom s jednotlivými body, jejichž ovládání pro mě bylo malým bojem. Nakonec jsem se ale uchlácholila myšlenkou, že obrázek nikdo nebude studovat zvětšený. Trocha procvičování by mi ale neuškodila.

A tak jsem přivedla na svět, ve velmi nedokonalé podobě, svou první kreslenou postavičku, abych dospěla ke zjištění, že to není žádná sranda. Jakmile jsem si spočítala hodiny, které jsem tím strávila, bylo mi jasné, že další pokusy musejí počkat na „možná někdy“. Výsledek mi napovídá, že lidstvo tím příliš ochuzené nebude.

Jablka občas dopadnou i dál od stromu, já svou kariéru ilustrátorky zabalila, syn nedávno udělal svůj první krůček k hvězdné dráze animátora. Je o celých třicet let mladší než já :)

Já si zatím vystačím s grafiky nenáviděnou Canvou a open cliparts.

 

A protože tu má být i mapa, přidávám místo, kde vznikla naše první rodinná animace.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>