Facebooková stránka, kde to žije

Na Facebooku se vyskytuju už nějaký ten pátek a v průběhu mého pobytu jsem rozjela i pár facebookových stránek. Ale na rovinu. Místo abych se jim systematicky věnovala, mám je spíš pro zlost. Občas tam něco dám, aby se neřeklo. Žádný zázrak to však není, čemuž odpovídají i výsledky. Letos bych to ráda změnila. Abych se řádně připravila, dala jsem dohromady své mnoholeté poznatky. Některé mám i pro vás.

Facebooková stránka, kde to žije

K čemu vám živá facebooková stránka je? Nerada bych vám nachystala podobné překvapení jako rodiče, když vám odhalili, že Ježíšek neexistuje. Ale zkrátka. Napíšete-li něco na svůj Facebook, ještě zdaleka nemáte záruku, že se vaše informace dostane k fanouškům. Čím více lajků, komentářů a sdílení si vykoledujete, tím více lidem se váš obsah zobrazí. A co si budeme povídat, ať je člověk sebeskromnější, obsah dělá proto, aby byl vidět. Facebook prostřednictvím záludného algoritmu sleduje, co se lidem líbí. A populární příspěvky ukazuje dál.

Budujte svou komunitu

Pokud se vám podaří vybudovat základ komunity, která vás podporuje, máte z půlky vyhráno. Rozhodně nemám na mysli počet fanoušků. Těch můžete mít tisíce a k ničemu vám nebudou. Vy potřebujete aktivní fanoušky, kteří vás budou lajkovat, komentovat a sdílet, zkrátka milovat.

Schválně se zastavme u vás. Pokud zvažujete, že poctíte nějaký příspěvek svou přízní (opět mám na mysli lajk, koment, ale i klik), určitě si všímáte i toho, kolik lidí už tak učinilo před vámi. Ano, opravdu je pro nás důležité, co dělají ostatní lidé, a netřeba se za to stydět. Velí nám tak naše živočišná podstata. Čím více lidí něco olajkuje, tím ochotněji svůj lajk odevzdáme i my. Princip se nazývá sociální schválení a je zodpovědný za bezpočet lidských úkonů.

Jsme zpátky u komunity. Vybudujete-li dobrý základ, máte vždy jistý určitý obnos lajků. A to uvidí i ostatní.

A jak takovou komunitu vybudovat? Ano, zde je každá rada drahá. Můžete být zkrátka úžasní. Ale ruku na srdce, to se podaří jen málokdy.

Nebuďte lakomí

Jak se cítíte, když někdo olajkuje váš příspěvek? Troufám si tipnout, že báječně. A přesně tak se cítí i ostatní. Oceníte-li něčí práci, získáváte plusové body. Někdo rozdává švestičky z vlastní zahrádky, vy to máte jednodušší. Lajků máte v podstatě neomezené množství.

Narážíme tím na další z mocných principů. Princip reciprocity. Já tobě, ty mně. Podarujeme-li někoho, bude trpět neutuchající potřebou nám laskavost oplatit. Budeme-li lajkovat, budeme lajkováni.

hujerlike

Hujer by měl v době Facebooku hotové žně

Rozdávejte lajky, komentujte, sdílejte. Dotyční vám budou vděční a rádi vám váš dobrý skutek oplatí. Nic to nestojí, mnohé přináší. Začněte u lidí kolem sebe.

Hýčkejte své nejvěrnější

Povedlo se vám vytvořit základ komunity? Pak si ji musíte předcházet. Servírujte obsah, který mají vaši věrní nejradši. Diskutujte s nimi, odpovídejte na jejich komentáře, jakmile se k nim rozhoupou. Mějte je zkrátka rádi.

Vezměte na milost i svět mimo Facebook

Už kolikrát se mi stalo, že mi přišla zpráva od kohosi, s kým jsem se kdesi setkala. Něco ve smyslu: „Dobrý den, ráda jsem vás poznala, mám takovou a makovou stránku, můžete mi prosím dát lajk?“ Pokud mě nezlomila podobná zpráva, rozhodně jsem vyměkla, když zaznělo: „Moc se mi líbí vaše stránka, proto jí dávám lajk. Také mám stránku, bla bla bla…“ A můj lajk byl jasný.

Nikdo z dotyčných to však nedotáhl, protože všichni skončili u vyloudění lajku pro svou stránku. Na žádný jejich příspěvek jsem pak nikdy nereagovala, tudíž jsem pro jejich stránku spíš na škodu.

Kdyby mi však začali lajkovat moje příspěvky, možná bych byla štědřejší i já. A hlavně užitečnější.

Působit na Facebooku neznamená jen přidávat příspěvky na stránce

S Facebookem se vám otevírá široké pole působnosti. Možností jsou tisíce. A já budu psát jen o několika málo z nich.

Nikdy nezapomínejte na svůj vlastní profil. Myslím klasický profil se jménem. Svou stránku zde můžete skvěle podpořit. Nesmíte moc tlačit na pilu a vyhněte se klasickým reklamním výlevům. To nikoho nezajímá.

Jednoduše se věnujte tématu, které se snažíte propagovat. Pište o tom, jak pracujete. Jaké to přináší obtíže. Lidé moc rádi čtou o tom, že i někdo jiný má trable. A svou stránku jen nenápadně občas zmiňte.

Příklad FB příspěvku

Takhle se snažím působit chytře já

Existují tisíce skupin, kde si pod svým vlastním jménem vybudujete skvělou reputaci. Je nemálo těch, kteří si za účelem podpory prodejů založili skupinu vlastní. Funkční a mnohočlennou.

I zde platí – hlavně nepřehánět. Na reklamní upoutávky není nikdo zvědavý. Raďte, přidávejte své zkušenosti. Ukažte, že svému oboru opravdu rozumíte.

Někdo schválně vkládá dotazy, které souvisejí s jeho oborem. Zde se už ale pohybujete na tenkém ledě, protože při troše neobratnosti budete velmi rychle odhaleni. A to lidé rádi opravdu nemají.

Neutrální příspěvky netáhnou

Nejspíš se snažíte nikoho neurazit a své příspěvky ladíte do neutrálna. Nebo jinak. Já to tak dlouho dělala. Ovšem důkladným pozorováním jsem zjistila, že podobné příspěvky sice nikoho neurazí, ale ani neohromí. Proto je bude většina lidí ignorovat.

Nenabádám vás k tomu, abyste nadávali ostatním do debilů a pomlouvali všechny okolo. Chcete-li se však o něčem vyjádřit kriticky, klidně to udělejte. Že s vámi někdo nebude souhlasit? Pak ovšem nastartuje diskuzi, která vaši stránku může nádherně posílit. A opět zdůrazňuju. Ani tehdy nikomu nenadávejte do debilů. V rukávu máte určitě bezpočet elegantních argumentů.

Vtáhněte ostatní do děje

Lidi zajímá zákulisí, to je známý fakt. Musíte být proto poměrně vynalézaví, abyste svými zákulisními klípky oslnili. S fotkou rozpracovaného produktu, či počmáraného papíru mnoho slávy nenaděláte.

Ukažte světu tváře. Ukažte zajímavé procesy, o kterých nikdo nemá ani páru. Ukažte, s jakými těžkostmi se musíte potýkat. Ukázat můžete i neúspěchy, ovšem jen ty nepatrné, které nemají vliv na celkovou kvalitu toho, co děláte. Lidé vás budou vnímat jako upřímné, ale zároveň je neodradíte od spolupráce.

Chce to styl

V dnešní době může i totální neumětel vyrobit vizuálně pěkné příspěvky na Facebooku. Vím to celkem jistě, protože se to párkrát povedlo i mně. A byť si o sobě myslím řadu pěkných věcí, už dávno mi došlo, že pro dráhu grafika, ani malíře jsem zrozena nebyla.

Chcete-li na lidi působit dlouhodobě výrazně, je velmi vhodné sjednotit vizuální styl. Používejte vždy stejné barvy, nejlépe ty z loga. Vytvořte si šablonu pro obrázky a vždy změňte jen kousek. K fotkám přidávejte logo i základní informace vždy na stejné místo. Používejte stejné písmo. Zkrátka snažte se být rozpoznatelní.

Pěkné doplňky příspěvků vytvoříte třeba pomocí grafického online nástroje Canva. Nahrajete svou fotku, upravíte ji, přidáte neodolatelný nápis, logo. A příspěvek je téměř na světě. Nevíte si rady s rozložením?  Pak využijete některou z šablon. Pokud nebudete používat placené prvky, je to navíc úplně zadarmo.

Mnoho parády naděláte i s online nástrojem PicMonkey. Já ho vyzkoušela jen zběžně, ale věřím, že vám pomůže.

Moderní doba s sebou nese i další skvělou vymoženost. Mobilní telefony s kvalitním fotoaparátem. Pěkné fotky proto můžete vyrobit i vy. Na Facebooku se budou vyjímat.

A co napsat ke grafice na závěr? Ráda bych se naučila vyrábět i kreslené obrázky, abych je nemusela stahovat. Přečetla jsem si, že program GIMP používá i mnoho profesionálů a já ho mám ve svém počítači už roky. Naprosto jednoznačně jsem však vypozorovala, že program používaný profesionály k úchvatným výkonům bohužel nestačí.

Nástroj profesionálů v levých rukách zázraky nevytvoří

Ani nástroj profesionálů vám oslnivé výsledky nezaručí

Víte-li o něčem pro šikuly mého rážení, dejte mi prosím bez prodlení vědět.

Co má Facebook nejradši?

Facebook nás má jistě děsně rád, ale co má ještě radši, jsou peníze. Nadělat hodně muziky za málo peněz je tak čím dál těžší. I přesto se to některým daří.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>