O osudu textů rozhodují nadpisy, naučte se je psát právě teď

Váš perfektní kousek textu se může velice snadno minout účinkem. A to i přesto, že mu věnujete hodiny práce a vložíte do něj kus sebe. Stačí udělat chybu v zásadní části vašeho díla a slávu už vám nezajistí ani pytel plný peněz.

Není žádným tajemstvím, že zcela klíčový význam nese nadpis. Většina copywriterských pouček praví zcela jasně, že s nadpisem si musíte dát práci. Víte ale jak na to?

obrazekvykricniky2

Abych vás dlouho nenapínala, vězte, že hlavním úkolem dobrého nadpisu je donutit čtenáře číst dál. Nemá se rozplývat nad vaší brilantní myslí, ani padnout do kolen oslněn. Má dostat chuť na váš článek a to doslova.

To se lehko řekne, hůře udělá. Naštěstí byli před námi chytřejší, kteří nám připravili užitečné pomůcky.

Nejprve si ale ukažme pár příkladů nadpisů, které za výstavní kousky určitě neoznačím.

Recepty pro vaši kuchyni

Ušetřete 5 % při nákupu nové kuchyně

Několik tipů, jak ušetřit

Pokud vám není jasné, co je na nich špatně, čtěte rychle dál.

Skvělý návod připravil Michael Maesterson a vešel ve známost jako technika 4U. Správný nadpis má být urgentní, unikátní, ultraspecifický a užitečný. Zní to spíš děsivě, než ku prospěchu? Nebojte, u prostého výčtu nezůstaneme.

Dejte čtenářům důvod, aby jednali hned (=urgentní)

Pod prapodivně znějícím označením urgentní si zkrátka představte důvod, proč jednat hned. Má vaše publikum důvod číst zbytek vašeho textu právě teď? Pokud ne, pravděpodobně se k němu už nedostane.

Lidé velmi dobře reagují, pokud jim dodáte pocit, že se vaše nabídka už nebude opakovat. V odborné hantýrce se používá zkratka FOMO (fear of missing out) a označuje zkrátka strach z propásnuté příležitosti. Nejčastěji se používá jako nátlak časová tíseň. Řekněte lidem, co se stane, pokud vaší nabídky nevyužijí hned. Anebo naopak, řekněte jim, co získají.

Chcete příklad?

Pořiďte si novou kuchyni za nejlepší cenu v tomto roce

Recepty pro zdravou linii, které musíte vyzkoušet hned

Ušetřete s našimi 5 tipy dříve než váš soused

Vytvořte nadpis, který ještě nikdo nečetl (=unikátní)

Pravda, přijít s něčím, co ještě nikdo nikdy neviděl, není vůbec jednoduché. Zkuste ale říkat věci jinak, než je obvyklé. Nadpisů o velevýhodných slevách už četl každý z nás tuny. Většinou je pro jistotu rovnou ignorujeme. Následující nadpisy proto hned škrtněte.

Super sleva

Nejlepší výlety na kole

Řekněte to jinak:

Sleva, o které se vám ani nesnilo

Výlety na kolech, ze kterých se vrátíte ve skvělé náladě

Možná nepřijdete s absolutní novinkou na trhu. Zkuste ale mluvit jinak, než většina z vašich konkurentů.

Buďte konkrétní ve všech možných směrech (=ultraspecifický)

Ačkoliv zní toto pravidlo hrůzostrašně, je v jádru velmi jednoduché. Vaše čtenáře zajímá, co se u vás dočtou. Nikdo neklikne na obecný název, jen aby se dozvěděl, zda náhodou nenajde užitečnou informaci. Prostě jde o nadpis dál.

Dejte proto pozor, aby váš nadpis jasně hovořil o tom nejlepším z vašeho dalšího textu. Nebojte se, že někoho odradíte. Naopak přitáhnete přesně ty čtenáře, které potřebujete. Možná se z nich pak rázem stanou zákazníci.

Zkuste se teď zamyslet nad následujícími příklady. Napadne vás lepší varianta?

Zajímavé tipy pro vaši zahradu

Péče o miminko

Jak se vhodně obléknout

V první fázi vždy upřesněte, o čem váš text pojednává. V druhé fázi pak můžete přidat osvědčené prvky, které vám pomohou dát článkům ještě větší šmrnc.

Můžete svůj článek rozdělit na číslované části? Pak to udělejte. 7 tipů, 3 způsoby, 10 chyb. To vše zní mnohem lépe než nic nebo několik.

Mluví váš text o konkrétní osobě? Pak ji uveďte i v nadpisu. Píšete o konkrétním místě? Co myslíte, je vhodné dát ho také do nadpisu? J

A teď 3 příklady, jak rozsvítit své nadpisy a být přitom konkrétní.

7 tipů pro ještě krásnější jarní zahradu

5 důležitých prvků v péči o miminko od zkušené porodní asistentky

Oblékněte se jako hvězda všech večírků – 3 zásadní tipy

Dejte čtenářům přesně to, co hledají (=užitečný)

Schválně se zamyslete, jaký obsah čtete vy. Ve většině případů hledáme informace, které nám přinesou užitek. A přesně takový musíte připravit svým čtenářům vy.

Samotnému sepsání textů musí předcházet notná dávka přemýšlení a vyhledávání informací. Víte, co vaše klienty zajímá a proč volí váš produkt či službu? Pokud ne, není nic snadnějšího, než se jich zeptat.

Jednoduchý průzkum zvládnete během odpoledne. Zvedněte telefon, obvolejte své nejlepší klienty a ptejte se. Co jim na vás nejvíce vyhovuje a proč se rozhodli volit spolupráci s vámi? Jaká témata je v souvislosti s vaší nabídkou zajímají nejvíce a proč? Proč nakupují u vás?

A že těch klientů zatím moc nemáte? Pak se vrhněte na internet. Sledujte, o čem se živě diskutuje a jak se lidé k vašim tématům vyjadřují. Podívejte se, co lidé hledají na internetu. Najděte si facebookové skupiny, které se zaměřují na vaše téma. Ne náhodou řada podnikatelů řídí skupinu vlastní.

Můžete zkusit také online anketu, ale zde musíte mít k dispozici okruh lidí, kterých se zeptáte. Pokud je máte, využijte některý z bezplatných nástrojů pro tvorbu dotazníků, jako je Survey Monkey nebo Google Formuláře.

 

Vaším cílem je zjistit, co váš zákaznický okruh zajímá. Objevuje se některá z odpovědí častěji? Pak je pravděpodobně tou pravou kandidátkou pro vás.

Řada textů chybuje už v základu, protože uvádí vlastnosti produktů a služeb namísto přínosů, které jsou s nimi spojeny. Srovnejte sami:

Monitor dechu novorozenců

Čaj s unikátní směsí bylin

Plenky s patentovanou dvojí gumičkou

Přidejme trochu užitku:

Spěte beze strachu o své miminko

Ponořte se do chuti neotřelé kombinace bylin v čaji ….

Protékající látkové plenky nechte ostatním maminkám

Máte nadpis hotový? Pusťte se do hodnocení

Každou kategorii U obodujte čísly 1 – 4 podle toho, jak se vám podařilo ho vyšperkovat. Číslo 4 značí nejvyšší hodnotu.

Dejme tomu, že váš výsledek bude

Urgentní 1 bod

Unikátní 2 body

Ultraspecifický 3 body

Užitečný 2 body

Teď vyberte 2 kategorie a zkuste v každé z nich přidat alespoň bod. Pak už svůj nadpis vypusťte do světa.

Úkol na závěr

Obodujte následující nadpisy.

Vzdělávací kurzy pro ženy na mateřské

Příjemná kavárna v centru města

Jak se naučit anglicky

Teď jim zkuste přidat pár bodů.

A když budete mít chuť, podělte se o své výtvory v komentáři.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>