Jak oslnit personalisty, aniž by vás prokoukli

Hledání práce patří mezi aktivity, které nejsou příliš oblíbené, avšak vyhne se mu jen málokdo. Chcete-li přesně vědět, jak velká může být síla konkurence, zkuste si nějakou tu práci najít. Na konkurenty budete narážet na každém rohu a zbožňovat je zřejmě nebudete. A protože se jich nejspíš nezbavíte, bude snadnější je převálcovat. Přesně jako se o to snaží firmy, když nám nabízejí své výrobky a služby.

„Najít práci“ je špatný cíl

cilKaždá správná firma si předtím, než začne utrácet hromady peněz, nejprve stanoví cíl, kterého chce dosáhnout. Dobrá, občas i firmy vyhazují peníze oknem pro nic za nic, ale my se budeme bavit o tom, jak se to má dělat správně. První krok je tedy jasný – stanovte si, čeho chcete dosáhnout.

Než si začnete klepat na čeho, že je to přece jasné, chcete najít práci, zadržte. Čím bude váš cíl přesnější, tím snáze se vám budou plánovat kroky k jeho dosažení a tím lépe ho pak skutečně dosáhnete.

Možná si říkáte, že čím širší bude váš záběr, tím rychleji se někde prostě trefíte. Ovšem pokud budete svou nabídku formulovat zeširoka, s největší pravděpodobností nikoho neoslníte. A navíc vydáte mnoho zbytečné energie na oslovování kupy potenciálních zaměstnavatelů. Věřte, že i firmy přesně vědí, kdo je jejich zákazník a veškerou komunikaci mu pečlivě přizpůsobují. A přesně to musíte udělat i vy.

Udělejte si v hlavě jasno

Svou vytouženou práci si pěkně zevrubně popište. Zapomeňte na chvíli, že se hledání práce týká přímo vás, a vykreslete si pozici, která vám připadá ideální. Co přesně děláte, kde se vaše pracoviště nachází. Zkuste vyjmenovat alespoň 10 věcí, které vás v souvislosti s prací napadnou.

Jakmile je vaše představa dokreslená, můžete se pustit do hledání. Předně je nutné zjistit, zda je vaše vysněná práce na trhu dostupná. K tomu vám snadno dopomohou internetové pracovní portály. Jakmile najdete správné pracovní inzeráty, bude vás zajímat především, jakou představu má o vás zaměstnavatel. A tomu přizpůsobíte veškerou komunikaci.

A pozor, určitě nestačí, že opíšete požadavky z inzerátu do vašeho životopisu. Vy na to půjdete od lesa a promítnete veškeré požadavky přímo do činů. A nezapomeňte – na detailech opravdu záleží.

Analýza není jen pro analytiky

Vezměme si jednoduchý příklad. Ucházíte se o práci marketingového specialisty. Hledají někoho kreativního, samostatného, s hromadou nápadů. Už je vám jasné, jak bude vypadat váš životopis? V čem půjdete na pohovor? A co takhle zkusit do společnosti předem zavolat a zjistit podrobnosti přímo od zodpovědné osoby? Není to důkaz samostatnosti jako hrom?

Udělejte si tedy v úvodu podrobnou analýzu trhu. Zjistěte, o co je zájem, a přemýšlejte, jak můžete požadavky promítnout do vaší komunikace s případným zaměstnavatelem. Zcela jistě vás napadnou zajímavé možnosti a není důvod se jich bát.

Omezené množství komunikačních prostředků?

Možná se vám zdá, že máte v ruce příliš málo prostředků, jak o svých kvalitách přesvědčit. Životopis je přece jen dost krátký na to, aby vám dovolil se projevit v plné kráse. Ano, váš životopis musí být stručný a úderný, aby dokázal svého čtenáře zaujmout. Ovšem oslnit můžete i v něm například odkazy do online světa, který nabízí nepřeberné množství možností.

Jakmile totiž jednou zaujmete, zaměstnavatel se o vás bude nejspíš zajímat poněkud zevrubněji. V internetovém světě neukryjete vůbec nic, tak proč nepodat personalistům pomocnou ruku. V životopise se přece můžete odkazovat na další zdroje informací. K dispozici máte různé sociální sítě, ale i různé webové stránky. A což takhle připravit si vlastní?

Co řekne váš životopis za 10 sekund?

businesszenaJestliže se ucházíte o žádanou pozici, nečekejte, že bude personalista číst zevrubně všechny příchozí životopisy. Pokud chcete projít prvním sítem, musíte zaujmout na první pohled.

Zkuste se na svůj životopis podívat na 10 sekund (personalisté mají většinou času ještě méně). Jak na vás působí na první pohled? Je to dílo kreativního člověka nebo pečlivého jedince, který dbá na detaily? A co na vás působilo nejvýrazněji?

Škrtejte, číslujte, strukturujte

Pojďme se podívat přímo do životopisu. Čtenář se v něm musí jednoduše orientovat. Svůj text dobře strukturujte. Používejte výraznější podnadpisy, odrážky. Veškerá zbytečná slova vyškrtejte, nemají tam co dělat. Krátkým pohledem musí být jasné, kde se nachází jaká informace.

Čísla se čtou mnohem lépe, takže co půjde, zkuste vyjádřit číselně. Pokud netušíte, jak je do životopisu vecpat, dám vám několik příkladů. S kolika klienty jste jednali, kolik máte za sebou projektů, kolik káv jste uvařili? Čísla najdete všude, zkuste se jen trochu rozhlédnout.

A teď k samotnému obsahu. To nejzajímavější patří na začátek. Musíte hodnotícího nalákat, aby se začetl dál. Možná skromně doufáte, že vaše přednosti nakonec budou objeveny. Musím vás zklamat. Pokud je nevykřičíte do světa, zůstanou nejspíš skryté. Personalisté nejsou detektivové, a co neuvidí hned, jakoby nebylo. Na začátku váš životopis jenom zběžně projdou. Aby se u něj zastavili, je na vás.

Nadpisy jsou klíčem k úspěchu

Kromě životopisu máte i další prostředky. Obšírné motivační dopisy po vás většinou už nikdo nechce, nicméně i tak průvodní text nepodceňujte. Je tím prvním, s čím se personalista setká. Tak jako o osudu článků rozhodují jejich nadpisy, i kdyby byly sebelepší, u vašich mailů hraje ústřední roli předmět.

Předmět vašeho mailu je tím prvním, co personalista uvidí. A že jich vídá zpravidla hodně. Většinou se všude doporučuje praktické označení pozicí, o kterou se ucházíte. Rozhodně tím nic nezkazíte, ale také z vás nikdo na židli nepadne. Zkuste být lehce originální a svůj předmět trochu okořenit. Nemusíte být hned „nejlepší účetní na celičkém světě“, vložte zkrátka kousek své osobnosti hned na začátek.

Průvodní text zcela určitě dobře čleňte. Odstavce o 15 řádcích se obtížně čtou a nejspíš je také nikdo číst nebude. Nebojte se zvýraznit důležité pasáže, ale nepřehánějte to s grafickými „efekty“. Určitě nechcete působit jako laciná mailová nabídka bezkonkurenčních produktů z teleshoppingu. Bohatě postačí tučné písmo a podnadpisy.

A jde se na pohovor

Pakliže se probojujete až na pohovor, otevírá se vám velká šance uspět. A opět máte příležitost působit dalšími komunikačními prostředky. Na řadu přichází váš mluvený projev, který by měl odrážet údaje uvedené v životopisu. A to včetně osobnostních vlastností. Nezapomeňte si připravit své silné a slabé stránky. Rozhodně by měly odpovídat dané pozici. Slabých se nebojte, i ony se mohou v určitém světle jevit pozitivně.

A dostáváme se k řeči těla. Neverbální komunikace je základ a píše se o ní pořád. Jestliže vám chybí speciální trénink, nejspíš se vám bude těžko ovlivňovat. Zaměřte se na první okamžiky, které jsou klíčové. Stisk ruky, oční kontakt, držení těla. Vše hraje roli. Po zbytek času se věnujte hlavně svému protějšku a na své tělo zkuste zapomenout. Pravděpodobně by vás to jenom znervóznilo.

Řeč těla, kterou ovlivníte hravě

Když už jsme u řeči těla, jednu věc ovlivnit můžete snadno. Oblečení. Že má být čisté a slušné, vám nejspíš říkat nemusím. Ovšem i v rámci uvedených omezení máte řadu možností, jak vybočit z davu.

modernipesKdyž vyrazíte do svého oblíbeného supermarketu, jistě si všimnete, že výrobci věnují velkou pozornost obalům svých výrobků. Dělají to cíleně jako součást své komunikace. I obal totiž může vzbuzovat předem stanovené pocity a mínění o produktu. Velkou roli hrají barvy a grafika. Vy víte přesně, jaký dojem chcete udělat. A váš šatník vám může vydatně pomoct. Nejste si jisti barvou? Zkuste využít jejich symboliku.

Pomalu se blížíme ke konci článku, ale možností je mnohem víc. Zkoušejte je a bedlivě sledujte, zda přinášejí správný výsledek. Svou komunikaci můžete zlepšovat do nekonečna.

A na závěr malé shrnutí:

  • Cílem předmětu mailu je jeho otevření.
  • Cílem průvodního textu je otevření přílohy, tedy životopisu.
  • Cílem životopisu je vzbudit touhu personalisty poznat vás osobně.
  • Cílem pohovoru je přesvědčit personalistu, že už dál hledat nemusí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>